XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Świąteczne badanie zachowań konsumentów Ferratum

Świąteczne badanie zachowań konsumentów Ferratum
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od 2014 roku Grupa Ferratum prowadzi badania wśród swoich klientów, sprawdzając ich nawyki związane z wydatkami. Badanie przeprowadzane jest dwa razy do roku. Właśnie pojawiły się wyniki świątecznej ankiety.

Najnowszy Świąteczny Barometr Ferratum Group 2018 ™ pokazuje, że 21% respondentów planuje wydać więcej pieniędzy na nadchodzące święta niż w 2017 roku, 43% badanych chce utrzymać wydatki bożonarodzeniowe na podobnym poziomie jak przed rokiem, natomiast 36% zamierza wydać na Boże Narodzenie A.D. 2018 znacznie mniej niż w 2017 roku.

Kto wydaje najwięcej pieniędzy na święta?
Z badania Grupy Ferratum wynika, że największą część dochodów gospodarstwa domowego na świąteczne wydatki zamierzają przeznaczyć Meksykanie (48%), tuż za nimi plasują się Brazylijczycy (38%) i Rumunii (29%). Polacy zajęli miejsce w środku rankingu badanych pod tym względem państw. Przeciętny Polak nie zamierza przeznaczać na święta więcej niż 20% dochodu swojego gospodarstwa domowego. Najbardziej oszczędni pod tym względem są jednak Holendrzy i Niemcy, którzy na święta chcę przeznaczyć jedynie 10% swoich miesięcznych dochodów. Niewiele więcej wydadzą Finowie – 11%.

Zakupy świąteczne online czy offline?
W dobie coraz popularniejszego internetu warto zastanowić się, czy konsumenci zaczęli częściej robić zakupy świąteczne w sieci. Badanie Ferratum pokazuje, że liderami świątecznych zakupów online są Brytyjczycy – aż 37% ich zakupów w okresie przedświątecznym dokonywanych jest w sklepach internetowych oraz Niemcy (również 37% zakupów), a za nimi plasują się Holendrzy (29%). Polacy robią 19% świątecznych zakupów online, ale i tak jesteśmy lepsi od Kanadyjczyków (18%) czy Hiszpanów (17%). Najmniej w czasie świąt kupują w internecie Łotysze (14%).

Świąteczne podróże
Polacy należą raczej do tradycjonalistów, jeśli chodzi o spędzanie świąt. Cenimy sobie przede wszystkim rodzinna atmosferę i rodzinny dom. Nic dziwnego zatem, że jesteśmy w końcówce stawki narodów, które dużo podróżują w okresie Bożego Narodzenia. Na świąteczne podróże wydajemy zaledwie 13% naszych grudniowych dochodów, podobnie jak Łotysze i Hiszpanie. Za to najwięcej pieniędzy na bożonarodzeniowe podróże wydają Brazylijczycy (27% dochodu gospodarstwa domowego), Rumunii (26%) i Bułgarzy (23%). Najmniej skłonni wydawać pieniądze na świąteczne wyjazdy są Holendrzy – przeznaczają na to jedynie 10% swojego miesięcznego dochodu.


Gotówka coraz mniej popularna
Raport Ferratum dostarcza również ciekawych danych na temat preferencji płatniczych w 2018 roku. Widać, że zdecydowanie rośnie zainteresowanie używaniem kart płatniczych w czasie świąt. Ponad połowa respondentów z 12 krajów na 19 badanych stwierdziło, że woli płatności bezgotówkowe od konieczności noszenia przy sobie pieniędzy. W płatnościach kartą przodują głównie mieszkańcy Skandynawii. Norwegowie płacą kartą za 69% zakupów w czasie świątecznych podróży, a Szwedzi – za 68% zakupów. Polacy jeszcze są przywiązani do gotówki i tylko 40% wydatków opłacają kartą w czasie świątecznych podróży.

Najpopularniejsze prezenty
Święta to przede wszystkim prezenty, zatem warto również im poświęcić tutaj nieco miejsca. Moda na konkretne prezenty zmienia się, ale wbrew pozorom nie aż tak bardzo. W Polsce najczęściej kupujemy najbliższym na święta kosmetyki, odzież, alkohol i przybory kuchenne. Dla porównania u naszych zachodnich sąsiadów najpopularniejsze są karty podarunkowe, sprzęt elektroniczny, książki i słodycze.

W jaki sposób przeprowadzono Świąteczny Barometr Ferratum Group 2018 ™?
Badanie zostało przeprowadzone za pomocą ankiety internetowej, wśród aktywnych klientów Grupy Ferratum Bank w 19 krajach w całej Europie i w krajach Wspólnoty Narodów. Kwestionariusz ankiety był zestandaryzowany pod każdą badaną lokalizację. Dochody klientów zostały wyrażone w walucie lokalnej, a względne wydatki wakacyjne podane są jako odsetek przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego rodziny dla danego kraju. Dochód rozporządzalny został wyrażony dla każdego kraju, w oparciu o dane The World Bank za 2014 rok, dotyczące parytetu siły nabywczej na osobę.

W badaniu wzięło udział ponad 23 000 gospodarstw domowych, wśród osób w wieku 18- 61 lat. 57% wszystkich respondentów stanowiły kobiety. Średni dochód rozporządzalny gospodarstwa domowego wahał się od 866 do 3861 euro. Średnia liczba osób w gospodarstwie domowym wynosiła 2,9 osoby.

Oprócz pytań dotyczących wskaźników demograficznych respondenci zostali zapytani o swój jednorazowy miesięczny dochód netto, kwotę planowanych wydatków na Święta Bożego Narodzenia oraz o to, czy podczas podróży świątecznych będą korzystać z usług Airbnb lub bankowości internetowej.

W badaniu wykorzystano walutę każdego kraju. Odpowiedzi zostały wyrównane, aby odzwierciedlić odpowiednią siłę nabywczą każdego kraju. Wszyscy ankietowani byli anonimowi.

O Ferratum Group
Ferratum Group jest obecnie największą międzynarodową firmą, która oferuje pożyczki przez internet oraz telefonów komórkowych. W jej ofercie są także małe pożyczki dla przedsiębiorstw. Ferratum Group działa na rynku od 2005 roku, a jej główna siedziba znajduje się w Helsinkach w Finlandii. Obecnie firma działa w 25 krajach w Europie, Afryce, Ameryce Północnej i Południowej oraz w regionie Azji-Pacyfiku. Ferratum Group obsługuje ponad 2 mln klientów na całym świecie i zarządza ponad 300 zespołami specjalistów.

Ferratum Group należy do liderów technologii na rynku usług finansowych i ma duży udział w rewolucji bankowości internetowej. Koncern jest właścicielem banku internetowego, który rozpoczął działalność w 2016 roku – to nowoczesna platforma udostępniająca usługi bankowe i cyfrowe płatności. Wszystko to przy użyciu tylko jednej aplikacji. Z tej usługi można korzystać w pięciu europejskich krajach. O ogromnym potencjale Ferratum świadczą także liczby – prawie 2 mln aktywnych klientów i osób, które mają otwarty rachunek, a także klienci, którym w przeszłości udzielano pożyczek (stan na 31 grudnia 2017 roku). Ponad 780 tys. z tych klientów miało otwarty rachunek bankowości internetowej lub mają aktywną pożyczkę.

Ferratum to także duża grupa kapitałowa, której akcje są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych we Frankfurcie (rynek Prime Standard). Więcej informacji o Ferratum Group można uzyskać na stronie internetowej ferratumgroup.com


×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Świąteczne badanie zachowań konsumentów Ferratum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!