Podejmowane w ostatnich latach działania rządu mające na celu zmniejszenie szarej strefy na wartym ponad 100 mld zł rynku paliw odniosły zauważalne skutki. W wyniku zmian legislacyjnych, które rozpoczęły się w 2016 roku, rozmiar szarej strefy na rynku paliw płynnych zmniejszył się do tego znanego z krajów Europy zachodniej. Wciąż jest jednak potencjał do dalszego zmniejszenia szarej strefy.
- Zmniejszenie szarej strefy na rynku paliw jest efektem wprowadzenia trzech pakietów: energetycznego, paliwowego i transportowego.
- Eksperci branżowi, przedstawiciele firm paliwowych oraz urzędy centralne przyznają, że najważniejszym skutkiem wprowadzenia pakietów (szczególnie pakietu paliwowego) jest ukrócenie oszustw na podatku VAT - wynika z raportu "Walka z szarą strefą. Wpływ regulacji na branżę paliw płynnych" przygotowanego przez Global Compact Network Poland oraz Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego przy współpracy z PwC.
- Aby szara strefa nie uległa ponownemu wzrostowi, należy dokonać kolejnych zmian, dalszego uszczelniania pakietów energetycznego, paliwowego i transportowego, oraz bardziej kompleksowo podejść do regulacji rynku, na przykład w postaci prawa naftowego.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Szara strefa na rynku paliw może być jeszcze mniejsza