Trudny czas dla interesów na Wschodzie

Trudny czas dla interesów na Wschodzie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nie należy rezygnować z rynków wschodnich, ale trzeba szukać alternatywy - zgadzali się uczestnicy debaty o eksporcie i ekspansji polskich firm podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego.

Co do tego, że napięcie geopolityczne na Wschodzie postawiło wiele polskich firm w trudnej sytuacji zgadzali się wszyscy uczestnicy debaty Wschodniego Kongresu Gospodarczego. Zauważalny spadek obrotów handlowych oznacza mniejsze zyski z eksportu. Co robić w takiej sytuacji? Dywersyfikować - brzmiała zgodna odpowiedź dyskutantów. - Sytuacja na wschodzie jeszcze mocniej determinuje dążenia do dywersyfikacji kierunków eksportu i współpracy biznesowej - mówiła Anna Barbarzak, dyrektor z Departamentu Współpracy Ekonomicznej MSZ.

Rafał Antczak, członek zarządu Deloitte Business Consulting, przekonywał, że odzyskanie wschodnich rynków będzie w najbliższych czasach trudnym zadaniem i należy szukać innych potencjalnych obszarów ekspansji gospodarczej. Jego zdaniem atrakcyjnym celem takiej ekspansji mogą być np. Indie. Przypominał też o naszej obecności w UE - wspólnym rynku europejskim. - Unia Europejska jest największym i najbogatszym rynkiem na świecie. To nie przypadek, że wszyscy się tu pchają i chcą na tym rynku zaistnieć. Nie powinniśmy udawać, że inne rynki są bardziej perspektywiczne - mówił Rafał Antczak, dodając, że polskim przedsiębiorcom już się udało na tym rynku zaistnieć. Zwracał też uwagę na perspektywy najbliższych lat. - Unia Europejska podpisze za chwilę umowę z USA o wolnym handlu, to będzie odpowiednik amerykańskiego układu NAFTA z Meksykiem i Kanadą. Amerykańskie firmy inwestują w tych krajach właśnie dzięki temu układowi - przekonywał członek zarządu Deloitte.

Przestrzegał jednak, by do tego układu się dobrze przygotować i zainteresować się negocjacjami, by po jego podpisaniu nie okazało się np. że są problemy z dostępem do amerykańskiego rynku polskich towarów przemysłu spożywczego, natomiast nie ma żadnych barier dla importu amerykańskich produktów. - To jednak kwestia sprawności administracji rządowej - stwierdził Antczak.- W Unii jest dużo miejsca dla polskiego eksportu, ale i firmy takie jak nasza mogą znaleźć tam swoje miejsce. Np. okazało się, że w Niemczech jest duże zapotrzebowanie na generalnych wykonawców inwestycji. Podpisaliśmy już pierwsze umowy, mamy też propozycje z innych krajów europejskich - przyznawał Leszek Gołąbiecki, prezes Unibepu.

Inni przyznawali, że Unia Europejska to dla większości polskich firm podstawowy rynek, co jednak nie oznacza, że przedsiębiorcy nie powinni poszukiwać nowych szans. - Od kilku lat podejmujemy starania zwiększenia obecności naszych firm w Afryce i w Chinach - powiedział Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. - Wymyśliliśmy te programy bo uznaliśmy, że w długofalowej perspektywie polskie firmy powinny wyjść z wygodnego europejskiego gniazdka, w którym czują się dobrze i rozejrzały się po innych rynkach zbytu - dodał.

Jego zdaniem polskie firmy mają szanse na tych rynkach, mimo że coraz częściej pojawiają się narzekania, że polskie przedsiębiorstwa nie są konkurencyjne i są za mało innowacyjne. - Tam mają szanse towary, które przez wielu profesorów ekonomii nie są uznawane za konkurencyjne. Np. traktory Ursusa zostały sprzedane do Etiopii nie dlatego, ze to produkt innowacyjny. Można powiedzieć, że wręcz przeciwnie. Transakcja doszła do skutku, bo były to dobre, proste w obsłudze maszyny - stwierdził Majman.

Nie oznacza to jednak, że polskie firmy powinny rezygnować z rynków rosyjskiego i ukraińskiego, chociaż zdaniem Rafała Antczaka opieranie na tym kierunku całej strategii biznesowej byłoby w obecnej sytuacji ryzykowne. Witold Karczewski, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku, wskazywał na niedocenienie rynku białoruskiego, gdzie jest spory rynek zbytu na polskie towary, zwłaszcza z Podlasia. - Jesteśmy rynkiem rolniczym, mamy dobrze rozwinięty przemysł mleczarski, mięsny, maszyn rolniczych - w tym się wyspecjalizowaliśmy i na rynku białoruskim te produkty mają popyt. Ale współpraca z Białorusią to nie tylko czysty eksport, ale i wspólne przedsięwzięcia - mówił Karczewski. - Ten rynek jest perspektywiczny, chociażby z racji naszego położenia, chcemy czy nie chcemy, graniczymy z Białorusią - mówił prezes Izby handlowej w Białymstoku.

Zgadzał się wprawdzie z hasłem dywersyfikacji działalności, ale apelował, by nie skreślać wschodnich partnerów. - W biznesie nigdy nie mówi się nigdy, nie jest łatwo znaleźć alternatywne rynki. Nie jesteśmy do tego przygotowani - stwierdził.

Leszek Gołąbiecki zgadzał się, że ekspansja na nowe kierunki często wymaga czasu. Jego firma rozważała kontrakt w Arabii Saudyjskiej, ale ze względu na trudności w znalezieniu kadr nie zdecydowała się na to. Przynajmniej jeszcze nie w tej chwili. Podobne trudności występują jego zdaniem, jeśli chodzi o rynek afrykański, trudno znaleźć polskich specjalistów, którzy zechcą tam wyjechać do pracy. - Trzeba stworzyć odpowiedni klimat - podpowiadał prezes Unibepu.

- Żebyśmy nie wpadli na pomysł, żeby mówić przedsiębiorcom, w jakim kraju mają inwestować, a eksporterom, gdzie mają sprzedawać swoje towary. To zawsze będzie ich decyzja, i a jak dotychczas polscy przedsiębiorcy wykazywali się dużą elastycznością i podejmowali trafne decyzje. Myt możemy tylko wspierać te wybory, tam gdzie pójdą polscy przedsiębiorcy, tam pójdziemy i my - deklarował Dariusz Poniewierka, prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, a wtórował mu Arkadiusz Zabłoński, dyrektor departamentu wspierania eksportu BGK.

- Nie ma lepszych i gorszych kierunków aktywności gospodarczej. Dobry jest po prostu ten, który przynosi zyski. Mamy w Polsce 2 mln przedsiębiorców, każdy ma swoją specyfikę, dla każdego z nich lepszy, przyjaźniejszy może być inny kierunek - podsumował Robert Gwiazdowski, prezes Centrum im. Adama Smitha.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trudny czas dla interesów na Wschodzie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!