Czy Polska Wschodnia odpowiednio wykorzystuje swój potencjał turystyczny i potrafi przekuć go w dochodową gałąź gospodarki? O tym dyskutowali uczestnicy Wschodniego Kongresu Gospodarczego.
W trakcie dyskusji starano się ocenić, czy regiony położone przy granicy z Białorusią, Ukrainą i Litwą mają potencjał, by takie rozpoznawalne marki stworzyć. Wskazywano też na znaczenie małego ruchu turystycznego między Polska i Białorusią – na terenie Puszczy Białowieskiej czy Kanału Augustowskiego – korzystanie z takich mechanizmów sprzyja budowie pozycji regionu i wzmacnianiu ruchu po obu stronach granicy.
Turystyczne być albo nie być
Zdaniem Rafała Rudnickiego, zastępcy Prezydenta Miasta Białegostoku, brak rozpoznawalnych zabytków i unikalnej oferty sprawia, że droga do budowy silnej pozycji na mapie turystycznej jest dla takich miast jak Białystok, utrudniona.- Dużym wyzwaniem może być zatrzymanie przyjezdnych na trochę dłużej, niż kilka godzin, które mogą poświęcić, przejeżdżając przez region – wyjaśniał Rudnicki.
Receptę na turystyczny sukces regionu przedstawił Dawid Lasek – w jego ocenie miasta, które nie dysponują wystarczająco atrakcyjną ofertą np. zabytków czy historii, nie są wcale skazane na niebyt w gospodarce turystycznej.
- Tak jak Rzeszów jest miejscem "recepcyjnym" na wypady na Podkarpacie czy do Lwowa, tak Białystok może być bazą, z której startować mogą wyjazdy na całe Podlasie czy Grodno – stwierdzał przedstawiciel Ministerstwa Turystyki i Sportu.
Potencjał jest, ale jak go wydobyć?
Region ma jednak potencjał do rozwoju turystyki. - Polska Wschodnia na tle innych regionów wyróżnia się największą dynamiką wzrostu odwiedzin, zwłaszcza ze strony cudzoziemców – zauważała Elżbieta Szymańska z katedry Gospodarki Turystycznej Wydziału Zarządzania Politechniki Białostockiej.Zdaniem uczestników dyskusji, Polska Wschodnia powinna postawić na specjalizację.
- Nasz region nie dysponuje bonusem klimatycznym, którzy przyciągnie turystów. Tak samo trzeba jeszcze wiele pracy, by nasze zabytki stały się rozpoznawalne w kraju. Tym, co może przyciągać zwiedzających jest turystyka specjalistyczna: zdrowotna, biznesowa, kwalifikowana – wymieniała Krystyna Węclewicz-Grajek, prezes zarządu Targów Lublin. - Na tym mamy szansę budować sukces.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Turystyka specjalistyczna szansą na sukces Polski Wschodniej