PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Uległy czy nie - jaki powinien być samorząd wobec mieszkańców?

Autor: PortalSamorzadowy.pl (Michał Nowak)
09-06-2016 15:59
Uległy czy nie - jaki powinien być samorząd wobec mieszkańców?
Fot. Fotolia

Zarządzanie współczesnym miastem to nie tylko inwestowanie w nowoczesne technologie, ale przede wszystkim dialog samorządu ze społeczeństwem. Inteligentne miasto nie jest możliwe, jeśli w pierwszej kolejności nie postawi się na jego inteligentny rozwój. Skuteczne zarządzanie komunikacją i nacisk na bezpieczeństwo - to bardzo ważne elementy.

Czym jest współczesne miasto i jak należy mądrze nim zarządzać? Specjaliści wskazują, że na inteligentne miasto składa się znacznie więcej czynników niż tylko wprowadzanie nowoczesnych technologii.
Jak podkreśla Pete Kercher – członek i założyciel Europejskiego Instytutu Projektowania i Niepełnosprawności oraz ambasador Design for All Europe – istotą inteligentnego zarządzania jest dialog z mieszkańcami, których nie można postrzegać w prostej kategorii użytkowników miasta. Jak dodaje, samorząd musi zrozumieć, czego mieszkańcy chcą naprawdę, nie może mu się tylko wydawać, że wie, czego potrzebują. Kercher w swoim podejściu nie jest też odosobniony.

- Jeśli świadomość i partnerstwo są po obu stronach, to osiągniemy dobry efekt - zgodnie przyznaje Krzysztof Kupczyk, dyrektor ds. Infrastruktury Energetycznej w FBSerwis. - Samorządy muszą efektywnie decydować o rozwiązaniach dla swoich miast, wskazując te, które odpowiadają potrzebom mieszkańców. Muszą mieć też świadomość, że po latach mieszkańcy będą chcieli rozwijać technologie miejskie, więc wprowadzając nowe technologie muszą wybrać odpowiednich dostawców, aby te systemy były dla nich otwarte, podatne na modyfikacje - dodaje.

- Dyskusja musi być obustronna, musimy wiedzieć, o czym dyskutują mieszkańcy. Służą temu na przykład centra kontaktów z mieszkańcami. Ważne też, jak mieszkaniec jest traktowany przez administrację. Musi być traktowany jako partner, a nie petent - mówi Wojciech Życzyński, dyrektor sprzedaży do sektora publicznego w firmie Microsoft.

Dialog ważny, ale musi być też konsekwencja

Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic, zwraca jednak uwagę, że każdy kij ma dwa końce. - Istotą współczesnego społeczeństwa są dialog i komunikowanie się, to jasne - tłumaczy samorządowiec. - Ale są też kwestie o działaniu kryzysowym i wtedy nie ma czasu na komunikowanie się. Często zdarzają się decyzje kontrowersyjne, kiedy trzeba wyważyć ryzyko i narzucić pewne rozwiązania. Taka też jest istota sprawowania władzy - mówi Sobula.

Politykę dialogu z mieszkańcami praktykuje Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku. Jak mówi, realizuje ją m.in. poprzez regularnie organizowane śniadania obywatelskie. Ale jak zauważa, w zarządzaniu miastem ważne jest też to, że samorząd nie może być zbyt uległy w stosunku do mieszkańców.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 404 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

583 371 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.