Konkurencyjność polskich firm na zagranicznych rynkach, szanse na stworzenie globalnych marek z Polski, czynniki ryzyka i bariery inwestowania za granicą, najważniejsze dylematy firm specjalizujących się w eksporcie - to niektóre z zagadnień, które omówione zostaną w trakcie sesji „Polski biznes na obcych rynkach” w ramach Forum Zmieniamy Polski Przemysł 2016, które odbędzie się 20 stycznia br. w Warszawie.
Od lat trwają dyskusje na temat tego, w jaki sposób wspomagać międzynarodową ekspansję polskich przedsiębiorstw. Z jednej strony statystyki wyglądają optymistycznie, po dekadach zdecydowanego deficytu w handlu zagranicznym w ostatnich latach polskie przedsiębiorstwa wypracowują wreszcie nadwyżkę handlową. Z najnowszych dostępnych danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że w listopadzie 2015 r. polski eksport osiągnął rekordową wartość 15,5 mld euro, a dodatnie saldo obrotów towarowych tylko w tym jednym miesiącu przekroczyło 750 mln euro. W ciągu ostatnich 12 miesięcy nadwyżka w handlu zagranicznym osiągnęła wartość 1,64 mld euro. Z drugiej strony narzekamy powszechnie, że eksportujemy przede wszystkim towary nisko przetworzone, pełnimy głównie funkcję poddostawców wielkich międzynarodowych koncernów lub wręcz nasz eksport w dużej mierze realizowany jest przez zlokalizowane w Polsce fabryki należące do zagranicznych inwestorów.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa
regulamin.
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: W poszukiwaniu narodowego czempiona