Wymiana zarządu zapowiedzią głębszych zmian? Co dalej?

Wymiana zarządu zapowiedzią głębszych zmian? Co dalej?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rada nadzorcza spółki Poczta Polska ogłosiła „wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stanowiska prezesa i czterech wiceprezesów zarządu IV wspólnej kadencji”. Jak ta spółka sytuuje się na rynku KEP (czyli przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych) w Polsce i czy potrafi sprostać wyzwaniom? Czy przedstawioną trzy tygodnie temu przez zarząd zaktualizowaną strategię rozwoju do 2023 r. będzie realizował zarząd w obecnym składzie, czy już całkiem nowy?

  • To za kadencji obecnego zarządu nastąpił przełom w działalności spółki. Po kilku latach spadku przychodów w 2017 r. Poczta Polska zanotowała ich wzrost o 10 proc. – do prawie 6 mld zł. Wyniki za 2018 r. nie są jeszcze znane.
  • Obecny zarząd w końcu stycznia przedstawił zaktualizowaną strategię na lata 2019–23, która zakłada m.in. wzrost przychodów na koniec okresu do 8 mld zł i znaczne nakłady inwestycyjne (1,3 mld zł).
  • Zarząd zakłada rozwój wszystkich spółek Grupy Kapitałowej Poczta Polska, korzystając także z efektu synergii wynikającego z potencjału grupy.

Otwarcie zgłoszeń kandydatów i ich ocena formalna ma ruszyć 8 marca. Jak informuje też rada nadzorcza, rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami rozpoczną się 8 kwietnia. Ale rada zastrzega jednocześnie, że „może w każdym czasie i bez podania przyczyn zakończyć postępowanie kwalifikacyjne bez wyłonienia kandydatów”.

Poczta Polska szuka prezesa i wiceprezesów

Według informacji biura prasowego obecny prezes zarządu Przemysław Sypniewski nie zadeklarował jeszcze, czy będzie startował w kwalifikacjach. Objął to stanowisko w czerwcu 2016 r., po półrocznym wakacie. Z Pocztą Polską jest związany od końca lat 90., z przerwą m.in. na pracę w NIK i szefowanie Instytutowi Pocztowemu.

Spółka w rozwoju

To za kadencji obecnego zarządu nastąpił przełom w działalności spółki. Nadał nowe impulsy, np. dostosowania działalności tradycyjnej poczty do rozwoju rynku internetowego i spadku popytu na przesyłki listowe, usprawnił strukturę grupy, sprostał zjawisku odejść pracowników.

Po kilku latach spadku przychodów w 2017 roku Poczta Polska zanotowała ich wzrost o 10 proc. – do prawie 6 mld zł. Wynik brutto firmy wzrósł o 66,6 mln zł. Wyniki za 2018 r. nie są jeszcze znane.

W opinii analityków, ale i samego zarządu, tamten dodatni wynik finansowy firmy w 2017 r. był zasługą wielu zmian wewnętrznych i przyjętej nowej strategii, w tym restrukturyzacji i inwestycji, ale także ustawowych zmian na rynku poczty.

Rok wcześniej przywrócono PP pozycję monopolistyczną na rynku przesyłek pocztowych. Zgodnie bowiem ze znowelizowaną ustawą Prawo pocztowe, to temu operatorowi przyznano wyłączność na dostarczenie przesyłek w postępowaniu sądowym i administracyjnym.

Jednak należy też podkreślić, że PP korzysta – podobnie jak inne spółki z sektora KEP (czyli przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych) z rosnącego w dwucyfrowym tempie rynku handlu internetowego. A dzięki rozległej sieci i nowym inwestycjom – m.in. w budowę wielkiej, zautomatyzowanej sortowni paczek w Łodzi – spółka potrafi wykorzystać te sprzyjające okoliczności.

W 2018 roku Poczta oddała np. do użytku 76 nowych placówek zarówno w małych miejscowościach, jak i w aglomeracjach. W końcu minionego roku miała największą w Polsce sieć punktów odbioru paczek (click & collect) – 11 tys. punktów. Należały one bezpośrednio do Poczty Polskiej, ale zlokalizowane były także w kioskach Ruch S.A., na stacjach PKN Orlen i w sklepach sieci Żabka.

Zarząd szacował, że w 2018 r. za pośrednictwem tej sieci do odbiorców w Polsce trafiała co piąta paczka, a w 2019 r. ma to być już niemal co trzecia paczka.

Nowa strategia

Obecny zarząd w końcu stycznia przedstawił zaktualizowaną strategię na lata 2019–23.

Wskazał trzy segmenty, które będą „osiami wzrostu” dla spółki: usługi paczkowe, logistyczne i e-handel; rozwój usług międzynarodowych oraz finansowych; wsparcie dla zadań państwowych.

Kluczowy ma być ten pierwszy segment, a w nim segment usług paczkowych. Zarząd określił go nawet jako „kluczowy biznesowo”.

W ciągu 4 lat ma on przynosić 1,6 mld zł przychodów, czyli 20 proc. łącznych przychodów, szacowanych na 8 mld zł w 2023 r.

–  Podstawowym celem podejmowanych przez nas działań pozostaje poprawa przychodów – skomentował informację o nowej strategii prezes Przemysław Sypniewski.

Ich wzrost zarząd chce uzyskać także dzięki dalszym inwestycjom, które w latach 2019-23 mają wynosić 1,3 mld zł, czyli średniorocznie po 260 mln zł (dla porównania nakłady w 2018 r. wyniosły 200 mln zł).

Niemal połowę łącznej kwoty nakładów inwestycyjnych (600 mln zł) zarząd zaplanował przeznaczyć na rozwój sieci logistycznej, a ponadto na rozwój infrastruktury (np. na budowę nowych sortowni oraz wyposażenie ich w maszyny do rozdziału paczek), systemów IT oraz  na reorganizację wewnętrznej struktury przedsiębiorstwa i poprawę wynagrodzeń pracowników.

Ten ostatni aspekt jest bardzo ważny. Choć od 1 czerwca 2018 r. każdy listonosz zarabiający poniżej 5 tys. zł otrzymał 172 zł brutto podwyżki, to jednak średnia ich zarobków netto nie przekracza 2000 tys. zł. Bez podwyżek – to ogniwo może stać się barierą w rozwoju spółki, bo na rynku można znaleźć bardziej konkurencyjne posady.

Poczta Polska przesiada się do samochodów elektrycznych

Rozwój międzynarodowy

Inwestycje w sieć logistyczną mają związek z rosnącą liczbą przesyłek międzynarodowych, również tych dostarczanych do Polski spoza Unii Europejskiej.

Po krótkim pilotażu, który spółka przeprowadziła w IV kwartale 2018 i na początku 2019 roku, od 1 lutego uruchomiła nową usługę - Międzynarodową Przesyłkę Paletową. Umożliwia ona obsługę przewozu drogowego towarów, przy wykorzystaniu drobnicowej sieci logistycznej, do/z wybranych krajów europejskich.

Nowa oferta skierowana jest do klientów zainteresowanym wysyłką towarów, także przemysłowych, ze slotem (miejscem) dla maksimum 6 palet, czyli wychodzą naprzeciw tendencji rozdrabniania przesyłek i rozpraszania infrastruktury magazynów (zarówno B2B, jak i B2C),

Klienci korzystają z najnowszych – i przyjmowanych jako standard – rozwiązań takich jak możliwość śledzenia przesyłki.

Poczta Polska ma już doświadczenie w takich przesyłkach, ale na terenie kraju. Usługa międzynarodowa rozszerzy więc współpracę z jej dotychczasowymi klientami oraz ma potencjał na pozyskanie nowych.

Grupa Poczty Polskiej

Należy przypomnieć, że w skład Grupy Kapitałowej Poczta Polska wchodzą, poza Poczta Polska SA z sektora KEP, także takie spółki, jak: Bank Pocztowy, Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych, Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie (powołane przez Pocztę Polską S.A. w grudniu 2014 r. – oferuje ubezpieczenia życiowe), Poczta Polska Usługi Cyfrowe, Postdata (oferuje rozwiązania informatyczne dla grupy), Pocztowa Agencja Usług Finansowych.

Dla wszystkich tych spółek zarząd też przewiduje rozwój, korzystając także z efektu synergii potencjału grupy. Zakłada uproszczenie bankowości internetowej i rozwój bankowości mobilnej.

Zarząd planuje np. wykorzystać potencjał grupy w roli pośrednika w relacjach państwo-obywatel oraz „misji cyfrowej modernizacji państwa”. Ma już gotowe narzędzie, wykorzystywane przy realizacji programu Polska Cyfrowa.

Do jednych z najnowocześniejszych tego typu rozwiązań należy Platforma Envelo. To jedyna na polskim rynku cyfrowa usługa pocztowa, łącząca zalety tradycyjnej korespondencji z nowymi technologiami. Umożliwia dostęp do bezpiecznych i zaufanych usług pocztowych, weryfikację i identyfikację nadawcy i odbiorcy, itp. Jest dostępna na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych.

W którym zatem kierunku grupa będzie się rozwijać? Czy naśladować konglomeraty poczt, jak Deutsche Post DHL, największego na świecie koncernu logistycznego, czy – korzystając z przyspieszenia technologicznego - skupi się na rozwoju m.in. najnowszych technologii?
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Wymiana zarządu zapowiedzią głębszych zmian? Co dalej?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!