XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Zaistnieć na rynkach krajów Półwyspu Arabskiego

Zaistnieć na rynkach krajów Półwyspu Arabskiego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

O szansach zaistnienia polskich firm na rynkach krajów Półwyspu Arabskiego mówiono w trakcie II Forum Gospodarczego Polska-kraje Półwyspu Arabskiego, które odbyło się 19 maja w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Marek Gawlik, prezes Polsko-Saudyjskiej Rady Biznesu, wiceprezes Międzynarodowej Izby Handlowej Ukrainy zwrócił uwagę na fakt, iż gospodarka krajów Półwyspu Arabskiego ulega przemianom.

Wzrost PKB Arabii Saudyjskiej opierał się głównie na eksporcie ropy. Spadek cen surowca spowodował chęć dywersyfikacji. Ważnym obszarem dla polskich firm może być eksport żywności. Istotny dla Arabii Saudyjskiej jest też sektor ochrony zdrowia. Zdefiniowano bowiem potrzebę objęcia wszystkich Saudyjczyków ochroną zdrowotną. Jest zamysł budowy 25 dużych szpitali. Saudyjczycy zamierzają też inwestować w sektorze energetycznym.

- Zmieniła się sytuacja w zakresie podejścia do inwestorów, oni teraz ich szukają, chcą przyciągać możliwie jak najwięcej inwestycji, co daje możliwość zaistnienia na tamtym rynku - mówił Marek Gawlik. I dodał, że ważny jest też w Arabii Saudyjskiej sektor budownictwa i materiałów wykończeniowych - i nasze firmy z tych branż mogą próbować zaistnieć na tamtejszym rynku.

- Zachęcamy, żeby nasze firmy tworzyły konsorcja, na przykład z firmami z Ukrainy - mówił Marek Gawlik.

Kazimierz Kelles-Krauz, manager ds. Usług Premier HSBC Oman, wskazywał na możliwości współporacy gospodarczej z Omanem.

Oman jest krajem wielkościowo zbliżonym do Polski, w którym mieszka 3,5 mln osób, z czego 30 proc. to obcokrajowcy. Przez spadek cen ropy spadły dochody Omanu. Stąd plan, by w 2020 roku znacznie zmniejszyć zależność budżetu od sprzedaży ropy.

- Oman chce rozwijać turystykę, chce budować hotele, rozwijać rybołówstwo - mówił Kazimierz Kelles-Krauz.

I dodał, że Oman jest bramą do Iranu czy Indii. Polskie firmy, oferujące produkty wysokiej jakości w cenach niższych od produktów zachodnioeurpejskich, mogą liczyć na zaistnienie na rynku krajów Półwyspu Arabskiego. Najpierw jednak trzeba zdobyć zaufanie, trzeba mieć dużo cierpliwości. Na tamtejszym rynku nie zdobywa się kontraktów z dnia na dzień.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zaistnieć na rynkach krajów Półwyspu Arabskiego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!