Zakupy przez smartfona dotyczą coraz większej liczby Polaków

Zakupy przez smartfona dotyczą coraz większej liczby Polaków
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Choć sklepy tradycyjne pozostają najpopularniejszym kanałem sprzedaży w Polsce, to liczba osób kupujących za pomocą urządzeń mobilnych szybko rośnie. 17 proc. Polaków robi zakupy poprzez smartfona przynajmniej raz w tygodniu, a 7 proc. – codziennie - wynika z raportu firmy doradczej PwC.

  • Coraz powszechniej dokonujemy zakupów w drodze, m.in. w metrze, autobusie czy tramwaju.
  • Przez internet najczęściej kupujemy odzież i obuwie.
  • Najrzadziej kupujemy w sieci produkty spożywcze.

Według autorów zaprezentowanego w środę raportu "Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu", rynek sprzedaży internetowej w Polsce dynamicznie się rozwija. W 2018 roku osiągnie, jak wynika z prognoz, wartość około 45 mld zł, a w 2020 r. może przekroczyć 60 mld zł. "Udział handlu realizowanego w internecie w stosunku do handlu detalicznego ogółem stanowi około 5 proc., lecz w najbliższym czasie będzie zbliżać się do średniej globalnej, która wynosi 10 proc." - czytamy.

"Transformacja cyfrowa odmieniła zwyczaje zakupowe, odległość straciła na znaczeniu, stopniała lojalność wobec marek" - mówił Krzysztof Badowski z PwC podczas prezentacji raportu. Jak wskazał, w ostatnich latach zmalała liczba konsumentów robiących zakupy za pośrednictwem komputerów stacjonarnych. Dodał, że coraz częściej dokonujemy zakupów w drodze - np. w metrze.

"O ile na świecie w 2013 roku korzystało z komputerów (przynajmniej raz w tygodniu) 27 proc. uczestników badania, o tyle w bieżącym badaniu takich wskazań było już tylko 20 proc." - powiedział. Dodał, że w naszym kraju wskaźnik ten wyniósł w 2018 roku 23 proc, a komputery są coraz częściej zastępowane przez urządzenia mobilne. "W Polsce zakupów z użyciem smartfona dokonuje przynajmniej raz w tygodniu 17 proc. badanych (9 proc. rok temu), a 7 proc. konsumentów robi to codziennie" - wyliczył.

Najpopularniejszymi towarami kupowanymi w Polsce przez internet są odzież i obuwie (79 proc. konsumentów kupiło je on-line przynajmniej raz w ciągu roku), kosmetyki (75 proc.), książki, muzyka, filmy i gry wideo (73 proc.), meble i wyposażenie domu (62 proc.) oraz komputery i elektronika (61 proc.). A najrzadziej - produkty spożywcze (47 proc.).

Z przedstawionych danych wynika też, że szybko rośnie popularność płatności mobilnych. "Obecnie już 39 proc. konsumentów z Polski chętnie opłaca codzienne zakupy korzystając z płatności mobilnych" - wskazał Badowski.

Z kolei najczęściej wykorzystywanym źródłem do szukania inspiracji zakupowych są, jak wskazała Marta Marczak z PwC, media społecznościowe. Korzysta z nich 58 proc. polskich konsumentów. Wysoko w tym zestawieniu znajdują się także porównywarki cen, które odwiedza obecnie 43 proc. internautów, choć ich popularność znacznie zmalała w porównaniu z poprzednim rokiem (wówczas wskaźnik ten wynosił 60 proc.).

Eksperci PwC zwrócili też uwagę na zmiany w sektorze handlu pod wpływem sztucznej inteligencji (AI). Wskazali, że jej zastosowania są widoczne w trzech obszarach. Po pierwsze, to coraz precyzyjniejsze, samouczące się algorytmy odpowiadające za dopasowywanie do grupy odbiorców reklam oraz rekomendację produktów i usług. Po drugie - rozwiązania odpowiedzialne za komunikację z konsumentem oraz jego obsługę. Po trzecie - obszar optymalizacji pakowania, realizacji zamówień, magazynowania oraz logistyki poprzez zastosowanie odpowiednich algorytmów oraz robotów - wliczył Michał Kreczmar z PwC.

"Na świecie 10 proc. badanych twierdzi, że posiada urządzenia oparte o sztuczną inteligencję, takie jak roboty czy asystenci osobiści. Z kolei niemal co trzeci badany przyznał, że planuje zakup takiego urządzenia" - czytamy. W Polsce natomiast 13 proc. ankietowanych zadeklarowało, że ma urządzenia wspomagane sztuczną inteligencją, a 40 proc. wyraziło chęć ich zakupu.

"Ciekawy obszar AI to interfejsy głosowe nowej generacji, które szturmem podbijają domy i smartfony klientów. Komputery wreszcie rozumieją, co do nich mówimy i odpowiednio reagują na nasze komendy. Możemy na przykład głosem zamówić Ubera, 'włożyć' produkty do koszyka, wykonać przelew, a nawet sterować rozwiązaniami smart home" - powiedział Kreczmar. Dodał, że inne zastosowania to np. rozpoznawanie przez sztuczną inteligencję obrazu (tzw. computer vision) - wykorzystywane zarówno do identyfikacji osób, jak i towarów w sklepach offline, czy odnajdywania podobnych produktów do tych ze zdjęć wykonanych smartfonem.

Jak wynika z raportu, 17 proc. polskich ankietowanych zadeklarowało też, że "zaufałoby dronom i zgodziłoby się na dostawę każdego towaru za ich pomocą". 26 proc. stwierdziło, że byłoby skłonnych skorzystać z usług drona tylko w przypadku mniej wartościowych produktów.

Raport powstał na podstawie badania PwC "Global Consumer Insight Survey 2018" przeprowadzonego metodą CAWI w 27 krajach na reprezentatywnej próbie 22,4 tys. osób. Liczba polskich ankietowanych to 350 osób.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zakupy przez smartfona dotyczą coraz większej liczby Polaków

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!