XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Zakupy w sieci? Polacy częściej korzystają ze stacjonarnych sklepów

Zakupy w sieci? Polacy częściej korzystają ze stacjonarnych sklepów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W trakcie podejmowania decyzji zakupowej konsumenci korzystają z wielu różnych źródeł informacji, na różnych urządzeniach. W ramach badań przeprowadzonych przez Ipsos na zlecenie Google, zapytano konsumentów z Polski, Czech, Ukrainy i Grecji o cztery kategorie produktów i usług — notebooki, telewizory, umowy z operatorami komórkowymi oraz odzież i obuwie. Jakie wnioski płyną z nich dla detalistów?

W erze cyfrowej nie należy lekceważyć znaczenia działań na styku świata wirtualnego i rzeczywistego. Konsumenci płynnie przechodzą między obydwoma tymi światami, więc sprzedawcy muszą dysponować całościową strategią obecności.

Z badań przeprowadzonych przez Ipsos na zlecenie Google wynika, że polscy kupujący bardziej niż konsumenci z pozostałych trzech badanych krajów (Czechy, Ukraina i Grecja), cenią sklepy tradycyjne.

Rozważając zakup telewizora (48 proc. vs. 34 proc.) oraz odzieży i obuwia (44 proc. vs. 32 proc.), częściej korzystają ze stacjonarnych sklepów, niż z innych źródeł informacji poza siecią, takich jak telewizja lub prasa.

Zakup elektroniki

W badanych kategoriach elektroniki konsumenckiej (notebooki, telewizory, umowy z operatorami komórkowymi) ścieżka zakupowa często zaczyna się w internecie. W przypadku wszystkich tych produktów czy usług 22 proc. kupujących poszukuje informacji w wyszukiwarce.

Klienci korzystają także z porównywarek cen (22 proc. - laptopy, 18 proc. telewizory, 12 proc. operatorzy komórkowi) i sprawdzają produkty na stronie producenta (18 proc. we wszystkich kategoriach).

Wyszukiwarka jest także najistotniejsza dla konsumentów pod względem zaplanowania całej ścieżki zakupowej (45 proc. - laptopy i telewizory, 38 proc. - operatorzy komórkowi). Znaczną rolę odgrywają tutaj też porównywarki cen (48 proc. - laptopy, 49 proc. - telewizory, 31 proc. - operatorzy komórkowi) czy strony producentów (48 proc. - laptopy, 45 proc. - telewizory, 37 proc. - operatorzy komórkowi). 

Poszukiwanie cen w sieci

W przypadku mody wykorzystanie wyszukiwarki (17 proc.) czy porównywarki cen (14 proc.) nie jest bardzo popularne, a klienci porównywalnie często szukają ubrań na stronach producentów (35 proc.), co w sklepach stacjonarnych (32 proc.).

Każde ze źródeł informacji spełnia dla konsumentów inną funkcję. Podczas gdy porównywanie cen czy rozmowy z przyjaciółmi na dany temat są dość naturalnym zachowaniem, wyszukiwarka używana jest już w bardziej kompleksowy sposób. Klienci sprawdzają i porównują w niej ceny (47 proc.), oglądają produkty (36 proc.), dowiadują się o parametry i właściwości (58 proc.), a także szukają opinii (43 proc.).

Z kolei sklepy stacjonarne pełnią mniej złożoną rolę. Klienci chcą w nich głównie obejrzeć produkt (41 proc.), a w mniejszym stopniu sprawdzić jego parametry (28 proc.), porównać ceny (24 proc.) i zasięgnąć opinii (12 proc.).

W analizie technologicznych kategorii, widać również silne połączenie świata offline z online. 53 proc. kupujących laptopy i 50 proc. kupujących telewizory podczas wizyty w sklepie używa smartfona, aby sprawdzić informacje o produkcie. W przypadku operatorów komórkowych jest to 45 proc., a ubrań tylko 24 proc.

Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zakupy w sieci? Polacy częściej korzystają ze stacjonarnych sklepów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!